فصل نهم در ماه ربیع الاول است‏
شب اول سال سیزدهم بعثت مبدأ هجرت‏ حضرت رسول صلى الله علیه و آله بود از مكه معظمه به مدینه منوره و در آن شب در غار ثور مختفى شد و حضرت امیر علیه السلام جان خود را فداى جان شریف او نمود و در جاى آن حضرت خوابیده از شمشیرهاى قبایل مشركین پروا نكرد و فضل خود و مواساة و برادرى خود را با حضرت رسول صلى الله علیه و آله بر جمیع عالم ظاهر گردانید و آیه كریمه وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ در شانش نازل شد
روز اول علما گفته اند مستحب است كه براى تشكر نعمت سلامتى رسول خدا و أمیر المؤمنین صلوات الله علیه روزه بدارند
و زیارت آن دو بزرگوار در این روز مناسب است و سید در اقبال براى این روز دعایى نقل فرموده و در این روز به قول شیخ و كفعمى حضرت عسكرى علیه السلام وفات كرده و مشهور روز هشتم است و شاید در چنین روز اول مرض آن حضرت بوده
روز هشتم سنه دویست و شصت وفات حضرت امام حسن عسكرى علیه السلام واقع شده‏
و حضرت صاحب الامر صلوات الله علیه به منصب جلیل امامت فائز گردیده مناسب است آن دو بزرگوار را در این روز زیارت كردن
روز نهم روز عید بزرگ و روز عید بقر است‏
و از براى آن شرح بزرگى است كه در جاى خود ذكر شده و روایتى نقل شده كه هر كه در این روز چیزى انفاق كند گناهانش آمرزیده شود) و گفته ‏اند كه مستحب است در این روز اطعام برادران مؤمن و خوشنود گردانیدن ایشان و توسعه دادن در نفقه و پوشیدن جامه‏هاى نو و شكر و عبادت حق تعالى كردن و این روز روز برطرف شدن غمها است و روز بسیار شریفى است و چون روز هشتم ماه وفات امام حسن عسكرى علیه السلام بوده این روز روز اول امامت حضرت صاحب الزمان ارواح العالمین فداه و سبب مزید شرافتش خواهد بود
روز دوازدهم به قول جناب كلینى و مسعودى و مشهور بین عامه ولادت با سعادت حضرت رسول صلى الله علیه و آله است‏
و مستحب است در آن دو ركعت نماز در ركعت اول بعد از حمد سه مرتبه قُلْ یَا أَیُّهَا الْكَافِرُونَ و در دوم سه مرتبه توحید و در این روز نیز آن حضرت به مدینه ورود فرمود و شیخ فرموده كه در مثل چنین روز از سنه صد و سى و دو دولت بنى مروان منقضى شد
روز چهاردهم سنه 64 شصت و چهار یزید بن معاویه به دركات جحیم شتافت‏
و در أخبار الدول است كه یزید به مرض ذات الجنب در حوران از دنیا رفت جنازه ‏اش را به دمشق آوردند و در باب صغیر او را دفن كردند و قبرش اینك مزبله می ‏باشد و سنین عمرش به سى و هفت رسیده بود و خلافتش سه سال و نه ماه طول كشید انتهى
شب هفدهم شب ولادت حضرت خاتم الانبیاء صلى الله علیه و آله و شب بسیار مباركى است‏
و سید نقل كرده كه در مثل چنین شب نیز قبل از هجرت به یك سال معراج آن حضرت بوده
روز هفدهم بنابر مشهور بین علماء امامیه روز ولادت با سعادت حضرت خاتم الانبیاء محمد بن عبد الله صلى الله علیه و آله است‏
و معروف آن است كه ولادت با سعادتش در مكه معظمه در خانه خود آن حضرت واقع شده در روز جمعه در وقت طلوع فجر در عام الفیل در ایام سلطنت انوشیروان عادل و نیز در این روز شریف سنه هشتاد و سه ولادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام واقع شده و باعث مزید فضل و شرافت این روز گردیده بالجملة این روز روز بسیار شریفى است و از براى آن چند عمل است
اول غسل‏
دوم روزه‏
و از براى آن فضیلت بسیار است (و روایت شده كه: هر كه این روز را روزه بدارد ثواب روزه یك سال خدا براى او بنویسد) و این روز یكى از آن چهار روز است كه در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است
سوم زیارت حضرت رسول صلى الله علیه و آله‏
از نزدیك و دور
چهارم زیارت أمیر المؤمنین علیه السلام‏
به همان زیارتى كه حضرت صادق علیه السلام كرده و تعلیم محمد بن مسلم فرموده و بیاید إن شاء الله در باب زیارات
پنجم در وقتى كه روز بلند شود دو ركعت نماز كند
در هر ركعت بعد از حمد ده مرتبه إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ و ده مرتبه توحید بخواند و بعد از سلام در مصلاى خود بنشیند و این دعا بخواند اللَّهُمَّ أَنْتَ حَیٌّ لا تَمُوتُ إلخ و این دعاى مبسوطى است و چون سندش را منتهى به معصوم ندیدم مراعات اختصار را اهم دیدم هر كه طالب است رجوع به زاد المعاد نماید
ششم آنكه مسلمانان این روز را تعظیم بدارند و تصدق و خیرات بنمایند
و مؤمنین را مسرور كنند و به زیارت مشاهد مشرفه روند و سید در اقبال شرحى از لزوم تعظیم این روز ذكر نموده و فرموده كه من یافتم طائفه نصارى و جمعى از مسلمین را كه تعظیم بزرگى از روز ولادت عیسى علیه السلام مى‏نمایند و تعجب كردم كه چگونه مسلمانان قانع شدند كه روز مولود پیغمبرشان كه اعظم از همه پیغمبران است به این مرتبه از تعظیم باشد كه ادون از تعظیم نصارى است مولد عیسى علیه السلام را

{ برگرفته از کتاب شریف مفاتیح الجنان ، مولف : ثقة المحدثین حاج شیخ عباس قمی (ره }

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 24 دی 1391    | توسط: محب اهلبیت (ع)    |    | نظرات()